Autors: Kārlis
Golf 8 pret jauno Octavia - atšķirīgie dvīņi ar vienādām kaitēmAuto, Testi Jā, tas ir Golfs. Nepārprotami. Izņemot degunu, kas ir mazliet dīvaināks nekā parasti. Taču tas ir ar nolūku. Folksvāgens grib mūs laicīgi pieradināt pie jaunajiem ID sērijas elektromobiļiem, kas aizstās vecos rūcējus. Un tie izskatās krietni citādāk. Jaunā golfa jaunais deguns vairāk “velk” uz ID pusi. Toties dibens ir nepārprotams golfs.
Arī viss pārējais (gandrīz) ir nepārprotams golfs. Četras durvis, samērā kompakts izmērs, lieliska gaita un vadāmība, ērta ergonomi… Mnē. Šeit ir jātaisa atkāpe. Šeit vajag pauzi, lai visu aptvertu. Šeit tas vairs nav klasiskais golfs.
Šī ir “digitālā” paaudze. Panelī vairs nav podziņu. Starp beņķiem vairs nav pārnesuma svira. Viss ir digitāls. Viss ir moderns. Viss ir… sačakarēts.
Es jau esmu pieradis (pieradināts) pie tā, ka mūsdienu automobiļos vairs nav īstu pogu un viss - pilnīgi viss - ir jādara tikai ekrānos ar maigiem pieskārieniem. Tomēr ir sajūta, ka golfs ir aizgājis pārāk tālu. Vai pārāk ātri. Neizbēgami visi auto nokļūs nākotnē, kurā būs tikai viens liels displejs un nevienas fiziskas pogas, taču, šķiet, ka vācieši pasteidzās. Ja tu pārkāpsi vien no Golf 7 uz Golf 8 - tu būsi apjucis. Kādu laiku būs jāpasēž mierīgi un jāpablenž visapkārt.
Ok, ātrumkloķa vietā ir mazs spīdīgs puļķītis. Par šo man personīgi ir liels prieks. Jau sen vajadzēja pāriet uz “digitālajiem” ātrumkloķiem, vienīgi es nekādi netieku gudrs kāpēc tik mazam puļķītim atvēlēts tik daudz vietas. Nu, patiešām. Tas puļķis ir trekna īkšķa lielumā, bet laukums ap to aizņem teju visu viduskonsoli. Kāpēc gan nevarēja to nobāzt citur un viduskonsolē atstāt vietu plauktiņiem un mantu kastītēm?
Labi, labi, es saprotu kāpēc - jo golfs arvien tiek piedāvāts arī ar parasto, vecmodīgo kloķi - tāpēc vācieši negribēja taisīt divus dažādus interjerus. Bet žēl, ka tā. Jo reāli dzīve būtu ērtāka, ja tā puļķa vietā būtu plauktiņš telefonam vai atslēgu saišķim.
Pārsteigums sagaida arī paneļa kreisajā pusē. Kloķīšu vietā ir skārienjutīgs panelītis lukturu pārslēgšanai. Pieskaries vienreiz - ieslēdzas gabarīti, pieskaries otrreiz - ieslēdzas tuvās gaismas, utt. Protams, pēc noklusējuma gaismas ir automātiskajā režīmā un pa lielam nekas tur nav jāslēdz, ja vien negribi īpaši izslēgt. Tomēr bišķiņ dīvaini. Tu nevari vairs droši un neskatoties iebakstīt ar pirkstu vai pagriezt kloķi - tev ir uzmanīgi jāskatās vai trāpīsi uz pareizās ikoniņas un vai nomainīsies indikatoriņi. Nenotestēju, bet nepamet bažas, ka ziemā ar cimdiem var vispār neizdoties kaut ko “nospiest”.
Runājot par cimdiem - ar tiem, visticamāk (bet vēlreiz precizēšu - nenotestēju, tāpēc tikai minu un nevaru apgalvot) neizdosies ne mainīt temperatūru, ne audio skaļumu. Nemaz nerunājot par visu pārējo, jo VISS PĀRĒJAIS ir pieejams TIKAI ekrānā. Izvēlne, klimats, ventilators, ātrums… Izvēlne, klimats, hmm?, hmm?, ā!, ikonas tur, ikonas šur. Izvēlne, apkašizvēlne, opcija, apakšopcija…. Akvaimandieniņ! Šis ir bišku par traku.
Kā jau teicu, esmu pieradis pie tā, ka viss tiek paslēpts ekrāna dzīlēs, bet jo vairāk kas tur tiek slēpts, jo vairāk būtu jādod darbs interfeisu dizaineriem. Jo šeit viss ir uztaisīts Ļoti Skaisti un Ļoti Loģiski - kamēr tu sēdi mašīnā savā garāžā vai dīlera veikalā. Bet neviens nav aizdomājies (vai veltījis tam pietiekami daudz uzmanības) ko nozīmē šo visu saskarni lietot reāli braucot.
Autombīlim ir 8 vai 10 collu ekrāns, taču dizaineri tā arī nav spējuši izkārtot ikonas tā, lai visas būtu redzamas vienuviet. Nepārtraukti ir kāds skats, kurā ir redzamas četrarpus ikonas, bet lai tiktu pie vēl pusotras ir jāpāršķir lapa. Nu, nu, nu rupji vārdi jālieto! Automobilis nav planšetdators ko var laiski glāstīt uz dīvāna. Šeit visam ir jābūt nepārprotamam un ātri un ērti pieejamam.
Par laimi dažas fiziskas podziņas vēl ir atstātas uz stūres. Bet redzot ko dara citi ražotāji, ir skaidrs, ka drīz arī tās kļūs Skārienjutīgas un Multifunkcionālas.
Bet nu pie galvenā. Pie tā, par ko dizaineri ir vienkārši jāslāna ar brūnu mietu. Spidometra un infoizklaides ekrānu bloks ir ietverts vienā lielā, ieliektā, pret vadītāju vērstā panelī. Un tas panelis ir… melni lakots. Kas, protams, nozīmē, ka tajā atspīd pilnīgi viss. Es tiešām nesaprotu cik atrautā vidē no reālās pasaules dzīvo dizaineri. Nu kā var vadītājam tieši priekšā nolikt spoguli? Visu laiku braucot kaut kas ņirb tepat deguna priekšā. Uzvelc baltu kreklu un balts krekls tev skatās pretī. Ja pirksiet šo auto uzreiz paņemiet saimniecības preču veikalā matētu līmlenti ar ko aplīmēt to sasodīto paneli.
Kā auto? Kā auto golfs ir lielisks, ko tur piebilst. Tas brauc sasodīti lieliski. Nav ciets, bet neļogās. Ir precīzs, paredzams. Ērts. Ekonomisks. Šim bij 1.5 litru eTSI dzinējs, kas mani pārsteidza. Tas noēda vien 5.7 litrus uz simta jauktā braukšanas režīmā. Priekš benzīnnieka tas ir ļoti teicami.
Auto jau foršs, tikai latviski sakot pārmudrīts. Patestējiet veikalā pirms pirkt, jo mūsdienās ir izvēles iespējas.
Piemēram - jaunā Škoda Octavia. Jā, jā tas ir tas pats golfs, tikai mazlietiņ garāks un izstieptu pakaļu. Tomēr atšķirības ir, vismaz vizuālas.
Pārkāpjot no Golf 8 uz jauno Octavia nemaz ij nepateiksi, ka tas ir tas pats auto. Dizaini ir būtiski atšķirīgi, tiesa, galvenais lietu izkārtojums ir ļoti līdzīgs. Tāpat viduskonsolē ir mazs īkšķītis ātrumu pārslēgšanai. Tāpat paneļa vidū ir ekrāns visu labumu pārvaldīšanai. Tāpat kreisajā pusē ir podziņas lukturu vajadzībām (vienīgi šeit tā ir fiziski nospiežama poga).
Brauc auto praktiski tieši tāpat kā tas golfs. Ļoti patīkami. Gan pa bruģi, gan pa granti. Klusi un pārliecināti. Nu, nav te kam piesieties, to auto daļu vācieši ir atstrādājuši perfekti.
Turklāt ar patēriņu šis auto pārsteidz vēl vairāk kā golfs. Škodai ir divu litru dīzelis, taču brauc kā gribi, virs 4.5l patēriņu nedabūsi. Es, kā jau nūģis, izspiedu 3.8 vidējo. Tiešām neticami, jo tas tomēr ir divu litru motors un braucu es pa visdažādākajiem ceļiem visdažādākajos noskaņojumos.
Tomēr ar to visu pārējo šeit ir tā pati bēda kas golfam. Pat skārienjutīgās pogas temperatūrai ir noskauduši un arī tās jāmeklē ekrānā apakšizvēlnēs. Turklāt atverot klimata kontroles sadaļu vispirms mūs sagaida tādas modernas opcijas kā “Svaigs gaiss”, “Siltas kājas”, “Tīrs skats” utt. Ja tu tomēr gribi kā vecs neandertālietis pats norādīt kam kur un cik pūst, tad būs jāpārslēdzas uz klimata kontroles klasisko režīmu.
Škoda ir spērusi vēl drosmīgāku soli nākotnē nekā folksvāgens pats. Visā automobilī vairs nav atrodama neviena 12v ligzda. Es jau sagaidīju, ka visticamāk šeit nebūs USBA pieslēgvietu - tikai USBC. Bet tam, ka nebūs arī 12v ligzda es nebiju gatavs. Savu 12v USBA pāreju varēju mierīgi izmest mēslainē un doties uz bodi kur par astoņiem eiro var nopirkt USBC uz USBA pāreju. Un tas ir tikai ja tu gribi pieslēgt telefonu. Ja tu izdomāsi pieslēgt videoreģistratoru… man nav padoma kā to izdarīt ar USBC ligzdām.
Arī interfeisā šeit ir tās pašas bēdas kas golfā. Četrarpus ikonas, kas jāritina, neskatoties uz to, ka puse ekrāna ir tukša. Jūs teiksiet sīkums, es teikšu - jūs piecus gadus maksāsiet simtus katru mēnesi un katru reizi lietojot mašīnu jums būs bezjēdzīgi jāvicina pirksti pa ekrānu. Tas nav pareizi.
Pilnai laimei automobilis arī paziņoja par vairākām sistēmas kļūdām, taču tā kā tas neietekmēja braukšanu, es to piedošu cerībā, ka drīz tik atjaunota programmatūra.
Nu, tā. Auto ir lielisks. Bet šķiet sasteigts nepamatota progresa vārdā. Kāp un brauc? Nav problēmu! Kāp un izbaudi visu par ko tu maksā? Nu, te ir jāpadomā. No vienas puses tev ir jāslidina pirksts pa skārienjutīgu virsmu, lai pagrieztu skaļāk radio, no otras puses tev ir divdesmit gadus vecs kruīza kontroles puļķis zem stūres, nevis podziņas UZ stūres kā tam būtu jābūt mūsdienās.
Īsāk sakot gan Golfs, gan Octavia ir sasteigti tieši tajā jomā ar kuru cenšas izcelties. Turēsim īkšķus, ka atjaunotie modeļi pēc pāris gadiem būs jau atrisinājuši šīs likstas.
Ak jā, vēl šajā pašā “metienā” ir sagaidāms jaunais Seat Leon un Audi A3. Arī tie ir “tas pats auto tikai citā ādā”.
|