Atceraties guļošo policistu, kurš ražo elektrību? Pēc tāda paša principa Tokijas dzelzceļa stacijās darbosies biļešu automāti. Pie ieejas vārtiem izvietoti "paklājiņi" ar pjezo ģeneratoriņiem, kas rada mazliet strāvas no katra soļa. Summējot kopā visu gājēju soļus (vidēji dienā tur pārvietojas ap 700 tūkstošiem cilvēku), tiek iegūts pietiekošs elektrības daudzums, lai darbinātu elektroniskos biļešu automātus.
Skaista ideja. Kārtējo reizi tiek pierādīts, ka var lietderīgi izmantot enerģiju, kas citādi aiziet zudumā. Protams, sistēmas izstrāde un uzstādīšana maksā bargu naudu, bet tā ātri vien atmaksāsies. Turklāt pilnveidojoties šai tehnoloģijai samazināsies izmaksas.
Izskatās, ka šādām un līdzīgām sistēmām ir liela nākotne. Mazus elektroģeneratoriņus jau var ierīkot dažnedažādās vietās. Piemēram, pie durvīm. Virini durvis, griez ģeneratoru, ražo elektrību kāpņu telpas spuldzītei...
Kādu laiciņu atpakaļ ne vienu vien Rīdzinieku nepatīkami pārsteidza zālienos parādījušies mauriņā uzturēties aizliedzoši plakātiņi.
Drīz vien kāds novērtēja plakātiņu materiālu (metāls) un kādu rītu mauriņā gulēt cienītāju sejās uzvarošu smaidu raisīja apzāģēti stumbenīši plakātiņu vietā, taču Dome neatlaidās un paziņojumus atjaunoja.
Argumentācija - pilsētai vajag neizmīdītus zālienus. Smuki un skābekli arī ražo tie zaļumi. Bet, vellos, kur tad lai saguris rīdzinieks atlaižas pēc grūta darba vai atpūtas cēliena?
Ja Muhameds nenāk pie kalna, tad kalns iet pie Muhameda, vai ne? Varbūt nevajag censties saspringt uz tradicionāliem zālājiem, bet pārņemt japāņu pieredzi un veidot zālājus uz ēku sienām. Pa tādiem neviens, izņemot Zirnekļcilvēku, nemīdīsies.
Zālājs uz ēku sienām dod arī papildus labumus: tas kalpo kā termoizolējošs slānis, ļaujot vasarā ietaupīt gaisa kondicionieru patērēto elektroenerģiju. Ar šāda zālāja palīdzību iespējams arī paslēpt arhitektoniskus nesmukumus, kas Rīgā ir sevišķi sāpīga un bieži apspriesta problēma. Iedomājieties, cik skaisti izskatītos "Skābbarības tornis" jeb Zemkopības ministrijas ēka, ja tā būtu ietērpta zaļa mauriņa kažokā!
Speciāla "zaļo apvienība" Nokia vadībā nolēmusi, ka jau no nākoša gada mobilajos telefonos būs jāiestrādā audio atgādinātājs par telefona uzlādēšanos. Tiklīdz mobilais telefons būs uzlādējies, tas paziņos, ka būtu baigi labi tagad izštepselēt lādētāju. Kāpēc? Pavisam vienkārši. Pie strāvas pieslēgts lādētājs patērē enerģiju arī tad, ja netiek lietots. Pie tam, patērē samērā daudz. Ir aprēķināts, ka ja 10% mobilo telefonu lietotāju izštepselētu lādētājus, kad telefons ir uzlādēts, ietaupītos elektroenerģija ar kuru pietiktu 60 tūkstošiem māju veselu gadu.
Protams, katrs individuāli mēs diez vai jutīsim kaut kādu būtisku elektrības ietaupījumu, taču globālā mērogā tas ir diezgan iespaidīgs. Galu galā, jūra arī sastāv no maziem pilieniem.
Kā ir ar jums lasītāji? Ko jūs dariet ar saviem lādētajiem? Lielākā daļa tos tur vienmēr ieštepselētus un vajadzīgajā brīdī tikai piesprauž telefonu. Arī es. Slinkums vienmēr raustīt to štepseli... Kāds varētu izdomāt slēdzi lādētājam. Klikt, un gatavs.
Honda atrādījusi žurnālistiem reāli braucošu degvielas šūnu auto FCX. Līdz šīm šis auto bija redzēts tikai izstādēs, taču tagad tas tika demonstrēts braucot pa trasi.
Atšķirībā no iepriekšējiem testa modeļiem, degvielas šūnu bloka izmērs ir samazināts par 20 %, savukārt tā svars par 30%. Tas viss nezaudējot - gluži otrādāk, par 30% palielinot efektivitāti. Tagad šī auto dzinēja jauda ir 130 zirgspēki, tas var sasniegt ātrumu līdz 160 km/h un ar vienu "lādiņu" nobraukt 570 kilometrus. To visu darot gandrīz pilnīgā klusumā, jo auto uz priekšu dzen elektromotors.
Atgādināšu, ka degvielas šūnas "barojas" ar ūdeņradi un skābekli. Potenciāli tas nozīmē to, ka automobiļos varēs liet iekšā tīru ūdeni, kuru sadalot "reizinātājos" tiks iegūta elektrība. Elektrība, savukārt, darbina elektromotoru. Zaļie būs sajūsmā.
Pats interesantākais, ka Honda sola šādus auto laist pārdošanā jau 2008. gadā. Protams, tie maksās pārāk dārgi, bet gan jau ar laiku tehnoloģijas att
Kalifornijas gubernators/terminators Arnolds Švarcenegers ir nolēmis kļūt vēl zaļāks, un tāpēc atteicies no visiem saviem Hummer automobiļiem. Pavisam viņam esot bijuši astoņi monstrozie bezceļnieki. Taču šīs mašīnas konfliktē ar viņa paša centieniem padarīt Kaliforniju par zaļāko pilsētu un mazināt vides piesārņojumu. Tāpēc Ārnijs pieņēma smago lēmumu un pārdeva savus auto. To kopējā vērtība esot tikai mazliet zem miljons dolāriem. Par pircēju/-iem ziņu gan nav.
Starp citu, Kalifornijas štats sūdz tiesā sešus lielākos autoražotājus, jo to ražotie auto pārmērīgi piesārņo vidi. Diez vai viņi tā īsti ko panāks, taču kā reklāmas kampaņa - mēs esam zaļi - Kaliforniešiem noteikti izdosies.
Zaļie ekstrēmisti no Greenpeace apkopojuši datus par zaļajiem un netikzaļiem elektrotehnikas ražotājiem. Izmantoti tikai publiksi pieejamie dati par kompāniju "zaļumu". Vērā ņemtas lietas, par īpaši kaitīgo ķimikāliju izmantošanu produktos, produktu otrreizejo pārstrādi un vēl šādi tādi fakti.
Kura tad ir zaļākā kompānija šobrīd? Nokia, ar 7 no 10 punktiem. Un kura ir visnezaļākā? Lenovo (kas ražo IBM datorus). Turpat lejasgalā ir arī visu mūsu iemīļotais Apple Computers, kuru nedatoriķi noteikti pazīst pēc iPod mūzikas atskāņotājiem. Viņi joprojām savos produktos izmanot īpaši kaitīgās ķīmiskās vielas.
10000reasons.org lapā katrs pats var ierakstīt savu versiju par to, kāpēc pasaule ir lemta bojāejai. Šobrīd jau ir vairāk kā 2000 versiju, un droši variet pievienot savas. Savu versiju variet arī izteikt šeit pat mūsu komentāros.
Cik lielu enerģiju vajag, lai gaisā paceltu 100 kilogramus? Katrs, kurš mēģinās pamest gaisā kolēģi, sapratīs, ka lielu. Taču japāņi pierādījuši pretējo. Viņi uzbūvējuši lidmašīnu, kura darbojas ar AA baterijām.
Protams, ilgi šāds rīks nenolidos, tomēr sasniegums ir interesants. Šī lidmašīna, kas kopā ar pilotu sver ap 100 kilogramiem, darbojas no 160 AA baterijām. Eksperimenta laikā tā nolidoja apmēram 400 metrus. Nav pats efektīvākais vai ekonomiskākais pārvietošanās veids, bet gan jau japāņi izdomās, kā eksperimenta laikā iegūtās zināšanas pielietot daudz praktiskākās lietās.
Izrādās arī vācieši grib taupīt enerģiju. Viņi gan nekrāmējas ar eko spuldzītēm, bet ķeras klāt lielām lietām - kuģiem. Kuģu mūsdienu pasaulē ir daudz un tie ir milzīgi. Un lai tie spētu šķērsot jūras un okeānus, tie patērē šausmīgi daudz degvielas. Kā samazināt šo degvielas patēriņu? Ar mūžseno metodi - burām!
Bet ir 21. gadsimts un ir laiks izgudrot kaut ko krietni efektīvāku par kuģa vidū iedzītu mastu un tam piekarinātiem palagiem. Vācieši padomāja, padomāja, un izdomāja, ka daudz efektīvāk būtu kuģim piesiet milzu buru (pūķi) kas lido daudz augstāk par visām burām kopā ņemot. Šāda bura, saukta par SkySail, tiek piesieta kuģa priekšgalā un lidinās 200 metru augstumā - tur, kur vēja spēks ir krietni lielāks.
Protams, viena pati bura nepavilkts mūsdienu kravas kuģus, tāpēc tā darbojas tikai kā papildus dzinulis. Ar SkySail aprīkots kuģis patērēšot par 30% mazāk enerģijas. Atkal jau pamatīgs ietaupījums! Tiesa, lai sāktu taupīt vajadzēs vispirms diezgan pamatīgi patērēt naudiņu. Šādas buras uzstādīšana maksājot no 200 tūkstošiem līdz diviem miljoniem latu, atkarībā no kuģa lieluma. Komplektā vēl tiek piedāvāta datorprogramma, kas aprēķina optimālo maršrutu, lai maksimāli izmantotu vēja spēku.
Briti nolēmuši aizliegt elektroierīces, kurām ir "standby" gaidīšanas režīms. Pētījumi pierādījuši, ka gaidīšanas režīmā esošas ierīces patērē vidēji 8% no visas elektroenerģijas mājās un dzīvokļos. Diezgan iespaidīgs cipars, vai ne? Galvenokārt to veido televizori, mūzikas, video un DVD atskaņotāji un citas ierīces. Turpmāk ražotajiem būs jāpiedāvā tikai tāda aparatūra, kuru var tikai izslēgt pilnībā. Nekāda vairs gaidīšanas režīma.
Tāpat enerģiju nepamatoti tērē printeri, kopētāji, datori, neizštepselēti lādētāji, neizslēgti datora skaļrunīši un vēl vesels lērums enerģijas vampīriņu. Laiks sākt taupīt, vai ne? Un cik "vampīriņu" šobrīd barojas tavā mājā?