Sīkdatnes nodrošina vietnes pienācīgu darbību Vairāk
KAKAO.lv
Autors: Edgars

Tests: Dauphin RTF: rotaļlieta lieliem puikām

Testi, Tehnika, RC

Tests: Dauphin RTF: rotaļlieta lieliem puikām

Kad ehobby.lv atsūtīja piedāvājumu testēt radiovadāmu helikopteru, manā sejā noteikti varēja redzēt maza puikas smaidu – kurš gan savā laikā nav sapņojis par radiovadāmiem lidaparātiem? Tad, kad es biju mazs, tādus savās rokās varēja turēt tikai ļaudis, kuriem dzīvesveids bija aviomodelisms un sievas vietā – lodāmurs. Šodien radiovadāmas rotaļlietas pieejamas plašā klāstā, no kura laba daļa diemžēl ir neadekvāti dārgi krāmi. Šoreiz gan runa būs par tehniku, kuras dokumentācija brīdina: „This is not a toy” (šī nav rotaļlieta), tātad – nopietna manta.

Helikoptera modeļa nosaukums ir Dauphin RTF. „Īstajā dzīvē” Dauphin ir populārs visā pasaulē cilviliem mērķiem izmantots helikopters, uz kura bāzes tapis arī militārais lidaparāts Panther. RTF gluži vienkārši nozīmē ready to fly, tātad – gatavs lidošanai. (Jā, ir komplekti, kur pašam lidaparāts vēl jālipina kopā vai jāpērk vadības pults.)

Radiovadāmais modelis no īstā helikoptera izskatā atšķiras ar galvenajiem propelleriem: tie šeit ir divi, tie griežas pretējos virzienos un tādējādi nodrošina lidaparāta taisnvirziena kustību. Augšējais propelleris savienots ar gaitas stabilizatora stienīti un nodrošina tikai celtspēju, bet apakšējais propelleris savienots ar vadības piedziņu un kalpo helikoptera vadīšanai vēlamajā virzienā. Helikopera pagriešanās notiek atslēdzot barošanu vienam vai otram propellerim. Lidaparātam ir arī aizmugurējais (astes) propelleris, taču tā loma ir tīri butaforiska.




Šis helikopters pieder pie „lētā gala” un ir domāts iesācējiem. Visa tā uzbūve ir diezgan stipri plastmasīga, kam ir sava jēga – plastmasa ir ne tikai lēts, bet arī viegls materiāls. Helikoptera fizelāža ir veidota no pavisam plānas plastmasas, kas gan ir gana elastīga, lai godam pārciestu dzīves uzliktos pārbaudījumus. Visa helikoptera elektromehāniskā dvēsele apkopota vienā tehniskā blokā fizelāžas iekšpusē: šeit ir divi motori propelleru piedziņai, divi piedziņas mehānismi virzienu vadība, kā arī elektroniskās smadzenītes, kas visu šo pasākumu kontrolē un apstrādā no vadības pults saņemtos signālus. Ja jums tas viss šķiet par daudz pelēki, dzīves izskaistināšanai helikoptera astes galā iemontēta caurspīdīga gaismas diode, kura lidojuma laikā spoži mirgo skaisti zilā krāsā.



Uzraksts uz helikoptera kastes vēsta, ka aparāts ir super viegli vadāms un vareni stabils. Neuztveriet to burtiski, ja vien ar radiovadāmiem helikopteriem neesat uz „tu”! Helikoptera komplektā esošais litija polimēru akumulators sākumā ir gandrīz tukšs, taču ar to pietika, lai es saprastu teksta „this is not a toy” nozīmi. Helikoptera vadīšana iesācējam ir krietni sarežģīta. Veiksmīgai lidojuma norisei jums ar divām vadības pults svirām jāpārvalda četri gaitas parametri, vai izklausās gana jautri?

Kamēr lādējās akumulators (tas var prasīt līdz 2h), izmantoju interesanto iespēju vingrināties helikoptera vadīšanas datorsimulācijā. Ar komplektā ietilpstošo vadu vadības pulti iespējams pieslēgt pie datora un, izmantojot īpašu programmatūru, ar pulti vadīt helikopteru vai lidmašīnu datora ekrānā. Virtuālajā vidē fizikas likumi ir aprobežotāki un viss šķiet vienkāršāk, liekas – nu jau esi gatavs pilots, laiks pilotēt īstas mantas!



Šeit gribu iespraust veco, labo ieteikumu – lasiet lietotāja instrukciju! Helikoptera papīros tā starp citu pieminēts, ka vispirms jāieslēdz pults un tikai pēc tam jāpievieno helikoptera baterija. Šo vajadzētu lieliem burtiem uzrakstīt uz lidaparāta sāniem, jo šī šķietami nenozīmīgā noteikuma neievērošana var beigties ar bojātu tehniku vai traumām, proti – ieslēgts helikopters, sajūtot pults ieslēgšanos vai izslēgšanos, var veikt negaidītas nesankcionētas darbības. Es tādas piedzīvoju divreiz – vienreiz pēc pults ieslēgšanas helikopters man gar ausi aizšvirkstēja kaktā, bet otrreiz tas sāka virpināties pēc pults izslēgšanas. Acīmredzot pults ieslēdzoties un izslēdzoties „uzzibsnī” signālu, ko helikoptera smadzenītes interpretē nepareizi.



Akumulatoram helikoptera apakšā paredzētas speciālas plastmasas ķepiņas. Šī detaļa ir pati nejēdzīgākā visā pasākumā, jo ir ne tikai neērti bateriju ielikt, bet tā arī ekstrēmākos momentos mēdz no ķepiņām izkrist. Kāpēc šeit nevarētu būt kaut kas līdzīgs ciparu fotokameras akumulatora ligzdai?

Savienojot akumulatora vadu ar helikoptera barošanas vadu, lidaparāts sāk klusītēm īdēt (izklausās ļoti nopietni) un pēc dažu sekunžu inicializācijas tā korpusā iedegas zaļa gaismiņa – varam lidot! Ar vadības svirām jāapietas uzmanīgi, jo propelleru sistēma ir gana jaudīga, lai sekundes daļā jūsu helikopters atlūzu izskatā vāļātos kaut kur aiz dīvāna. Ne velti ehobby.lv iesaka mācībām izmantot vismaz 5x5m plašu telpu – šeit platība ir ļoti no svara, jo tā ir tikai ilūzija, ka helikopters pacelsies virzienā taisni uz augšu un nekur nedosies bez pilota ziņas. Patiesībā sekmīgā lidojuma norisē ir ļoti būtiska ātra reakcija un spēja intuitīvi saprast, kura svira un kādā virzienā tagad jāspiež. Telpās jāņem vērā, ka helikoptera gaitu ietekmē apkārt esošie sadzīves priekšmeti, tāpēc lidaparāts visu laiku atrodas kaut nelielā kustībā uz kādu pusi. Neuzmanīga vadības sviras kustība – un Dauphin labākajā gadījumā ar kustīgajos savienojumos nolocītiem propellera spārniem bēdīgi apliecina jūsu kā pilota bezcerīgumu. Pārdevējs piedāvā piepirkt helikopteram aksesuāru – mācību palīglīdzekli platas šasijas izskatā, kas varbūt neizskatās forši, bet pavisam noteikti pasargās no liekas vajadzības pēc remonta un pilnībā ir savas nelielās cenas vērts.



Vispār helikopters ir visai izturīgs un nekas daudz tam nevar notikt, jo uzbūvē tas ir gana robusts. Visvairāk „traumām” pakļautā daļa ir propelleru sistēma. Neveiksmīgāku piezemēšanos gadījumā itin viegli no sistēmas atdalās stabilizatora stienis, kas gan tikpat viegli ir pieliekams atpakaļ. Pēc sadursmēm ar apkārtējās pasaules priekšmetiem var ciest propellera spārni, kuri oriģinālajā komplektā ir no plastmasas. Vispār tie ir visai izturīgi, taču līdz zināmai robežai, un iesācējs drīz vien var atklāt, ka propelleru spārni ir apdauzīti robaini vai pat nolauztiem galiem. Tas, protams, ietekmē helikoptera vadāmību – lai arī tas joprojām lido, vadīšana ir sarežģītāka vai pat problemātiska, helikopters visu laiku lēnītēm griežas vai nepakļaujas vadībai. Bet tas nekas! Jau oriģinālajā komplektā ir iekļauti četri rezerves propelleru spārni un, ja arī tie „izbeidzas”, veikalā ir lērums rezerves daļu. Jā, šis lidaparāts ir pilnībā izjaucams un remontējams, kas ir būtisks pluss – būtu stulbi izmest gandrīz 100 latu vērtu mantu tikai tāpēc, ka nolūzis propelleris. Ja lieta patīk, iespējams lidaparātu arī uzlabot ar augstākas raudzes detaļām, kuras uzlabos lidotprieku un, kas zina, padarīs radiovadāmo aviomodeli par hobiju.



Tā kā vadīt radiovadāmo helikopteru ir diezgan netriviāls uzdevums, pirmie veiksmīgie pārlidojumi sagādā daudz prieka. Šim procesam ir šis tas kopīgs ar īsta lidaparāta pilotēšanu – laiku prasa pierašana pie vadības sviru jūtīguma un ietekmes uz gaitu. Ja nebūsiet helikopteru sadragājis līdz mirklim, kad būsiet labi apguvis tā vadību, attīstību varēsiet turpināt ar papildus aksesuāru pievienošanu. Var nopirkt, piemēram, ciparu kameru, kas ļaus no putna lidojuma uzfilmēt jūsu pagalmu vai kaut ko interesantāku. Iespējas ir plašas un būt par radiovadāmu aviomodeļu fanu mūsdienās ir bauda, ja vien vēlmes sakrīt ar iespējām, tas ir, budžetu.

Īsais kopsavilkums:
Lieliska rotaļlieta lieliem puikām, kuriem ir gana daudz laika un pacietības iemācīties ar helikopteru lidot.

Man patika:
+ varenais vējš, ko istabā sacēla helikoptera propelleri
+ izturīgums
+ helikopteru iespējams izjaukt un nomainīt vai uzlabot dažādas detaļas
+ sarežģītā vadāmība, kas padara mācīšanās procesu interesantu

Man nepatika:
- nejēdzīgais akumulatora turētājs
- veids, kā notiek helikoptera pagriešana, jo pie manipulācijām ar propelleru ātrumiem helikopters var mainīt augstumu
- šaurā šasija, kas ļāva helikopteram bieži apgāzties (tomēr izturēja daudz asu piezemēšanos)



  
 
 Iepriekšējais →


.


Sludinājumi →Pievieno savu →
Pārdod
Google Pixel 3a

135.00 EUR
Pārdod
Google Pixel 7 Pro

499.00 EUR
Pārdod
Samsung Galaxy S10e black

209.00 EUR
Pārdod
Klasisks velo, 28

255.00 EUR
Pārdod
Sieviešu velo, 3 ātrumi

265.00 EUR
Pārdod
Pilsētas velo Gazelle Orange

235.00 EUR
Pārdod
Samsung Galaxy S23 5G

425.00 EUR
Pārdod
Google Pixel 7a

395.00 EUR
↑ uz augšu          Copyright © Tup un Turies SIA | reklama@kakao.lv | info@kakao.lv
Mastodon
Realizācija Tup un Turies